- Η Ανάλυση Συμπεριφοράς μπαίνει στα σχολεία!
Με πολλή χαρά ανακοινώνουμε την έγκριση του Προγράμματος «Pro – difference: Χρήση Ανάλυσης Συμπεριφοράς για την πρόληψη και αντιμετώπιση του ρατσισμού στα Δημοτικά Σχολεία (ERASMUS+)».
Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Πειραματικής κι Εφαρμοσμένης Συμπεριφοράς του Τμήματος Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, θα υλοποιήσουν για το έτος 2021 – 2022, δράσεις ενημέρωσης και ρύθμισης του φαινομένου των διακρίσεων σε μαθητές Δ’ , Ε’ και ΣΤ’ τάξεων των Δημοτικών Σχολείων.
Όλες οι δράσεις που αφορούν στο πρόγραμμα θα είναι ενταγμένες στα Εργαστήρια Δραστηριοτήτων, προσαρμοσμένες στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών/μαθητριών της τάξης, διασφαλίζοντας τη συνάφεια με τον εκπαιδευτικό και διδακτικό προγραμματισμό, όντας κατάλληλα διαμορφωμένα για την ηλικία και το μαθησιακό επίπεδο των παιδιών.
Ειδικότερα, το Πρόγραμμα «Pro – difference: Χρήση Ανάλυσης Συμπεριφοράς για την πρόληψη και αντιμετώπιση του ρατσισμού στα Δημοτικά Σχολεία (ERASMUS+)»
- Προωθεί την κοινωνική ένταξη, καθώς αντιμετωπίζει την πρόκληση του ρατσισμού στα σχολεία μέσω ενός ενσωματωμένου τρόπου εμπλέκοντας τους κύριους συμμετέχοντες της σχολικής κοινότητας, ειδικά τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς τους. Με αυτό τον τρόπο, προσπαθεί να αντιμετωπίσει την έλλειψη κοινών αρχών αποδοχής, ανθρώπινης αξιοπρέπειας και ανθρώπινων δικαιωμάτων, της ελευθερίας, της Δημοκρατίας, της ισότητας και των κανόνων δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Προωθώντας αυτές τις αρχές μέσα στις σχολικές κοινότητες και τις τοπικές κοινωνίες, αποσκοπεί στο να προωθήσει την κοινωνική ένταξη ενώ καταπολεμά τη διάκριση των Ρομά και των μεταναστών/προσφύγων.
Πιο συγκεκριμένα, αποσκοπεί στο να βελτιώσει τη γνώση των παιδιών στο σχολείο που σχετίζεται με τη συμπεριφορά και τη λειτουργία της εστιάζοντας στη ρατσιστική συμπεριφορά.
Η ρατσιστική βία είναι μια άμυνα απέναντι σε κάποια απειλή – η επίθεση είναι στην πραγματικότητα μορφή άμυνας έναντι της κοινωνικής τιμωρίας. Όλα τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να καταλαβαίνουν τις αιτίες των συναισθημάτων τους και των δράσεών τους για να αποφύγουν να εκδηλώσουν ρατσιστική συμπεριφορά ή να την αντιμετωπίσουν όταν εκδηλώνεται εναντίον τους. «Θύματα» και «θύτες» έχουν το δικαίωμα να ζήσουν μαζί χωρίς αλληλο-επιθέσεις.
Αυτό μπορεί να γίνει εφικτό με τη γνώση και την κατανόηση των αιτιών της συμπεριφοράς τους, καθώς οι άνθρωποι δεν φοβούνται αυτά που ξέρουν. Για να προωθήσουμε την κοινωνική ένταξη μέσω της ενσωμάτωσης, το πρόγραμμα αποσκοπεί επίσης στο να βελτιώσει την κατανόηση και των γονέων όσον αφορά στις βασικές αρχές της συμπεριφοράς για την ενίσχυση της συνεργασίας και της αλληλεγγύης, έτσι ώστε να μειωθεί η ρατσιστική και λεκτική βία σχετικά με τις διαφορές.
2. Υποστηρίζει εκπαιδευτικούς για να τους βοηθήσει να έχουν πρόσβαση στα ερευνητικά αποτελέσματα της Ανάλυσης Συμπεριφοράς μέσω ενός εύκολου και πρακτικού τρόπου, ο οποίος μπορεί να είναι ωφέλιμος στην καθημερινή πρακτική. Δίνοντάς τους πρόσβαση σε ένα πλαίσιο Ανάλυσης Συμπεριφοράς, τοποθετώντας τους σε ένα διαπολιτισμικό παιδαγωγικό πλαίσιο, θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν την πολιτισμική και γλωσσική διαφορετικότητα στην τάξη μέσω ενός αποτελεσματικού τρόπου. Παράλληλα, το πρόγραμμα αποσκοπεί να βελτιώσει τις δεξιότητες των δασκάλων στο να ανιχνεύουν και να διαχειρίζονται τους παράγοντες κινδύνου της σχολικής ρατσιστικής και λεκτικής βίας, βελτιώνοντας τη συνεργασία στην τάξη καθώς και με τους γονείς ή εξωτερικούς φροντιστές.
3. Ενδυναμώνει το προφίλ των δασκάλων, ενισχύοντας την επαγγελματική ανάπτυξη μέσω της εκπαίδευσης στην κατανόηση της Ανάλυσης Συμπεριφοράς και τις σχετικές αρχές. Παρά το γεγονός ότι αυτοί οι δάσκαλοι είναι οι «αρχιτέκτονες» στη διαμόρφωση της ταυτότητας των μαθητών, οι δημόσιες εκπαιδευτικές αρχές δεν εστιάζουν στην εκπαίδευσή τους, την πρόβλεψη εργαλείων και πηγών για να αντιμετωπίσουν σύγχρονα θέματα στην τάξη λόγω της έλλειψης πλάνων δράσης και οικονομικών πόρων.
Το προτεινόμενο πρόγραμμα τοποθετεί τους εκπαιδευτικούς στο κέντρο του, υπολογίζοντας τους ως κύριους παράγοντες στην αντιμετώπιση του ρατσισμού στην τάξη λόγω των μακροπρόθεσμων επιδράσεων που μπορεί να έχουν οι δράσεις τους στην ταυτότητα και τη συμπεριφορά των μαθητών. Έτσι, αποσκοπεί να παρέχει στους δασκάλους ποιοτικό εκπαιδευτικό περιεχόμενο και καινοτόμο διδακτικά υλικό για να διδάξουν τις αρχές της συμπεριφοράς αποτελεσματικά ως ένα ανεξάρτητο σχολικό αντικείμενο.
Το προτεινόμενο σχολικό αντικείμενο θα περιέχει τεκμηριωμένη γνώση σχετικά με διαφορετικού τύπου συμπεριφορές σε σχέση με τα συναισθήματα, τις σκέψεις, τις δράσεις, την τιμωρία, τη δραπέτευση, την αποφυγή, την επίθεση ,τον αυτοέλεγχο, τη διάκριση και τις αιτίες τους, τοποθετώντας τες πάντα μέσα στο πλαίσιο του ρατσισμού.
4.Παρέχει υλικό για την εκπαίδευση των μαθητών και των γονέων κατάλληλο για κάθε ηλικία και μορφωτικό επίπεδο. Το υλικό θα αποτελείται από βίντεο με παιδιά και οι εκπαιδευτικοί θα λαμβάνουν συγκεκριμένη και ολοκληρωμένη επιμόρφωση έτσι ώστε να το αξιοποιούν και να διδάσκουν οι ίδιοι τους μαθητές τους και τους γονείς των μαθητών τους.
- Για να διαμορφώσουμε ενεργά, έναν κόσμο με λιγότερες διακρίσεις, ξεκινάμε από νωρίς!